Polecany post

16 lutego 2018, wracam do kraju, a co potem?

fot. wojtek111 -Polska ma najwyzszy wskaznik umow terminowych w calej UE - podsumowal polski rynek pracy Dominik Owczarek z Instytutu S...

18 grudnia 2014, uchodzcy klimatyczni

Katastrofy naturalne sa gorsze niz wojna. Tak wynika z danych Norwegian Refugee Council (NRC). Jak podaje organizacja, w 2013 roku ok. 22 milionow ludzi zostalo pozbawionych dachu nad glowa i zmuszonych do emigracji na inne ziemie. To trzy razy tyle niz ogolna liczba uchodzcow wojennych.

Wielkim winnym jest ocieplenie klimatu. Wyspy zatapiane przez morze, tsunami, tornada i powodzie, a takze topniejace lodowce i pustynniejace juz i tak suche obszary - just name it. Do klesk zywiolowych dodajmy katastrofy ekologiczne (wycieki ropy na wybrzeza, wybuchy elektrowni, toksyczne odpady zatruwajace ekosystemy), projekty infrastukturalne (budowa tam), oraz zniszczenia terenu w wyniku wojen. Dodatkowo ubogie srodki zapobiegawcze i bezsilnosc ludzkich rak wobec zywiolu - tak tysiace ludzi traci dobytek.

Co piaty uchodzca klimatyczny pochodzi z Azji, choc to panstwa Afryki niepokoja dzialaczy organizacji pozarzadowych. Kraje takie jak Burkina Faso, Czad, Mozambik juz walcza o przetrwanie. Migrujaca masa dociera do miast, ktore wcale nie przyjmuja przybyszy przyjaznie. To niemal konflikt o wode pitna, juz nie o godnosc. Podobna sytuacje przezywaja kraje lezace w deltach rzek: Bangladesz i Wietnam. Coroczne powodzie powoduja wielomilionowe straty. Jak szacuja eksperci Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC), ok 15 mln mieszkancow tego malego, a gesto zaludnionego panstwa bedzie musialo uciekac w najblizszych latach na inne terytoria. Inne terytoria oznacza przewaznie panstwa sasiednie: Indie (ktore nota bene postawily mur na swoich granicach, ktory jest rozleglejszy niz Mur Chinski). Podobna sytuacje i widmo zalania przezywaja Malediwy, Kiribati, Bahamy.

Dlaczego pomija sie problem klimatu i klesk zywiolowych w notowaniach o uchodzcach i imigrantach? Otoz w swietle Konwencji Genewskiej z 1951 roku, ktora definiuje uchodzce jako osobe przesladowana za rase, przynaleznosc do okreslonej grupy lub ugrupowania politycznego i ktora znajduje sie poza granicami swojego kraju lub nie jest w stanie do niego wrocic na skutek strachu przed przesladowaniami czy wreszcie taka osoba, ktora nie posiada obywatelstwa zadnego panstwa i obawia sie lub nie chce wrocic do swojej ojczyzny - pojecie uchodzcy klimatycznego nie istnieje. Jednostka taka jest wiec w swietle prawa miedzynarodowego li tylko imigrantem. I tak postrzegaja uchodzcow klimatycznych panstwa europejskie oraz organizacje pozarzadowe. Zdaniem dzialaczki organizacji CIRE z Belgii, malo jest przypadkow starania sie o status uchodzcy z powodu klesk zywiolowych. Taki status zreszta nie zostalby nadany.

Czy cos sie zmieni? Wedlug dzialaczki CIRE do 2050 roku liczba uchodzcow klimatycznych moze sie wahac od 50 do 250 mln. To z pewnoscia zmieni mapy migracji - tylko czy wtedy kraje bogatszej czesci swiata beda gotowe na przyjecie tak wielu ludzi?


Korzystalam z:
"Les catastrophes naturelles pires que les guerres", Metro, 18 wrzesnia 2014

Brak komentarzy: